اثر ماندگار خون به حق ریخته اباعبدالله الحسین (ع) در تاریخ
فرصت تبلیغ در ماه محرم الحرام، یک فرصت بسیار بزرگ و استثنایی است و این که به برکت خون سید شهیدان سرور آزادگان عالم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران پاکباخته آن بزرگوار است . اثر آن خون به نا حق ریخته، یک اثر ماندگار در تا یخ است، چون شهید، کسی که جان خود را در طبق اخلاص می گذارد و تقدیم اهداف عالیه دین میکند، از صفا و صدق برخوردار است . هیچ انسان مزور و خدعه گری، هر چه هم که در زبان و بیان بتواند خود را طرفدار حق نشان دهد وقتی پای منافع شخصی، به خصوص پای جان خود و عزیزانش به میان آمد، پا عقب می کشد و حاضر نیست اینها را فدا کند آن کسی که قدم در میدان فداکاری می گذارد و خالصانه و مخلصانه هستی خود را در راه خدا می دهد «حق علی الله » ، خود خدای متعال بر عهده گرفته است که اینها را زنده نگه دارد «و لا تقولو لمن یقتل فی سبیل الله اموات » ، «و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا» ; اینها زنده می مانند . یک بعد زنده ماندن آن هاهمین است که نشانه آنها، جای پای آنها، پرچم آنها، هرگز نمی خوابد . ممکن است چند صباحی با زور و عنف و با دخالت قدرت های زورگو بتوانند کم رنگ کنند . اما خدای متعال طبیعت را این طور قرار داده است . سنت الهی بر این ست که راه پاکان و صالحان و مخلصان بماند . اخلاص چیز عجیبی است . لذاست که به برکت حسین بن علی (ع) و خون های به ناحق ریخته آن بزرگوار و اصحابش دین در عالم باقی ماند . بعد از آن هم این رشته ادامه پیدا کرد . . . (1)
هدف قیام امام حسین (ع) قدرت طلبی نبود .
. حضرت فرمود، بنابر آنچه که از آن بزرگوار نقل کرده اند، که «اللهم انک تعلم ان الذی کان منالم یکن منافسه فی سلطان و لا التماس شی من الحطام » . پروردگارا! این حرکتی که ما کردیم، این قیامی که ما کردیم، این تصمیمی که بر این اقدام گرفتیم . تو می دانی که برای قدرت طلبی نبود، قدرت طلبی برای یک انسان نمی تواند هدف واقع بشود . نخواستیم زمام قدرت را در ست بگیریم . برای منال دنیوی هم نبود که چرب و شیرین زندگی را به کام خودمان برسانیم . شکمی از غذا در بیاوریم . مال و ذخیره ای درست کنیم و ثروتی به هم بزنیم . برای اینها نبود . . .
ریشه کنی فساد و ایجاد امنیت برای مظلومان، هدف قیام حسینی .
«امام حسین (ع) هدف اول خود را این قرار می دهد: در میان کشور اسلامی، فساد را ریشه کن کنیم و اصلا به وجود بیاوریم . اصلا یعنی چه؟ یعنی نابود کردن فساد . فساد چیست؟ فساد انواع و اقسامی دارد; دزدی فساد است، خیانت فساد است، وابستگی فساد است . زورگویی فساد است . انحراف های اخلاقی فساد است، انحراف های مالی فساد است دشمنی های بین خودی ها فساد است، گرایش به دشمنان دین فساد است علاقه نشان دادن به چیزهای ضد دینی فساد است همه چیز در سایه دین به وجود می آید در جملات بعدی می فرماید: و یا من المظلومون من عبادک، بندگان مظلوم تو امنیت پیدا کنند . منظور، مظلومان جامعه است . نه ستمگران ، نه ستم پیشه گان، نه مداحان ستم، نه عمله ستم! «مظلومان » مردمانی هستند که دست و پایی ندارند . راه به جایی ندارند . هدف این است که مردمان مستضعف جامعه و انسانهای ضعیف، در هر سطحی و در هر جایی امنیت پیدا کنند . منیت حیثیتی، امنیت مالی، امنیت قضایی! همین که امروز در دنیا نیست . امام حسین (ع) درست نقطه مقابل آن چیزی را می خواست که در زمان سلطه طواغیت در آن روز بود . . .» (2)
قیام امام حسین برای عمل کردن به احکام دین
آن بزرگوار در آخر می فرماید: «و یعمل بفرائضک و احکامک و سننک » . هدف امام حسین اینهاست . حالا فلان آقا از گوشه ای در می آید و بدون اندک آشنایی با معارف اسلامی و با کلمات امام حسین (ع) و حتی با یک لغت عربی، درباره اهداف امام حسین (ع) قلمفرسایی می کند، که امام حسین برای فلان هدف قیام کرده است! از کجا می گویی؟ این کلام امام حسین (ع) است: «و یعمل بفرائضک و احکامک و سننک .» یعنی امام حسین جان خودش و جان پاکیزه ترین انسان های زمان خودش را فدا می کند، برای این که مردم به احکام دین عمل بکنند . چرا؟ چون سعادت، در عمل به احکام دین است . چون عدالت در عمل به احکام دین است . چون آزادی و آزادگی انسان در عمل به احکام دین است . از کجا می خواهند آزادی را پیدا کنند؟ زیر چتر احکام دین است که همه خواسته های انسان ها بر آورده می شود . . .
پیروزی واقعی امام حسین (ع) و یارانش
. قاعدتا نکته ای توجه را جلب می کند، و آن این است که شخصیت های عظیمی که هر کدام به نحوی امروز سراسر تاریخ بشر را روشن کرده اند حسین بن علی (ع) ، امام سجاد (ع) ، حضرت ابوالفضل (ع) اینها کسانی هستند که در دوران خودشان به گمان باطل مادی، به کلی نابود و هضم شدند . حسین بن علی (ع) با همه جوانان و شخصیت های برجسته خانواده اش برادران، فرزندان، نزدیکان، جوانان، اصحاب غیور در غربت کامل به شهادت رسید . در غربت کامل هم دفن شد . نه کسی آنها را تشییع کرد، و نه کسی برای آنها اقامه عزا کرد . کسانی که به گمان باطل فکر می کردند که اگر اینها بمانند، ممکن است بساط انتقام گیری راه بیاندازند . اینها خیال می کردند که با شهادت حسین بن علی (ع) و همراهانش کار تمام شد . امام سجاد (ع) سی و چهار سال بعد از آن روز در مدینه، ظاهرا در حال انزوا زندگی کردند، نه لشکری، نه مجموعه ای و نه هیاهویی به ظاهر وجود نداشت . ابوالفضل العباس هم یکی از آن شهدای روز عاشوراست . تصور باطل قدرت های مادی که با منطق مادی حکومت می کنند معمولا این است که این ها تمام شدند و از بین رفتند . ولی می بینند که واقعیت قضیه این طور نیست، اینها تمام نشدند . اینها ماندند و روز به روز به عظمت و جلالت و جذابیت و تاثیر گذاری این شخصیت ها افزوده شد . دلها را قبضه و تصرف کردند و دایره وجود خودشان را گسترش دادند . امروز صدها میلیون مسلمان اعم از شیعه و غیر شیعه به نام اینها تبرک می جویند . از سخن اینها استفاده می کنند . یاد آنها را گرامی می دارند اینها پیروزی در تاریخ است، پیروزی حقیقی و ماندگار . . . (3)
پی نوشت:
1 . در دیدار با روحانیون و مبلغین در آستانه ماه محرم 23/1/78 .
2 . همان .
3 . در دیدار با فرماندهان سپاه 21/8/78